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Hallo in die Runde!
Ich habe mich seit einiger Zeit mit der Frage beschäftigt, wie man das äußerst schlechte Serienfahrwerk des 9-5 verbessern oder austauschen kann.
Was ich auf jeden Fall holen werde, ist die Anti-Roll-Bar von Abbott.
Etwas schwieriger wirds beim Fahrwerk. Zum einen gibt es das H&R Gewindefahrwerk (Vorderachse mindestends 30 tiefer, max 60 und Hinterachse mindestends 20, maximal 50)
Die Frage ist hier, ob das nicht etwas heftig und vor allem nicht etwas zu hart ist. Hat jemand Erfahrungen mit diesem Fahrwerk im 9-5?
Zum anderen kann man natürlich auch gewöhnliche H&R Federn kaufen, welche den Wagen auf beiden Achsen ca. 30 mm absenken. Mit den Seriendämpfern wird der Wagen dann wohl etwas unterfedert sein, was zum typischen Hoppeln führen kann. Richtig?
Alternativ zu den H&R-Federn gibts noch die von Abbott, welche mir persönlich etwas mehr zusagen.
Die Federn müsste man also noch mit Dämpfern ergänzen, da kommen KONI oder BILSTEIN in Betracht.
Nun gibts aber (leider) noch von KONI, EIBACH und BILSTEIN komplette Sets...
und
So, nun bitte ich um Meinungen und Erfahrungen :)
Dankeschön ;-)
Ich habe mich seit einiger Zeit mit der Frage beschäftigt, wie man das äußerst schlechte Serienfahrwerk des 9-5 verbessern oder austauschen kann.
Was ich auf jeden Fall holen werde, ist die Anti-Roll-Bar von Abbott.
More secure road holding can be achieved by fitting our own designed and manufactured Anti-Roll/Sway bar Kit.
When used in conjunction with our spring and damper combination, the 9-5 can be transformed into a much sharper handling car. The 9-5 in production form uses the same anti-roll bar for all model variants (excluding the Aero model) - regardless of weight. The ideal solution for one model, is not the ideal solution for another and as car specifications change and weight changes occur, damping and roll bar rates need to be changed to compensate.
Higher performance Turbo models require an anti-roll bar much stiffer than the production item to maintain body control, especially when changing direction and cornering at high speed. Our rear Anti-Roll bar has been developed on our own cars to meet the demands of the sporting 9-5 driver to deliver increases in driver confidence with considerably less body roll.
426.397 EUR
Etwas schwieriger wirds beim Fahrwerk. Zum einen gibt es das H&R Gewindefahrwerk (Vorderachse mindestends 30 tiefer, max 60 und Hinterachse mindestends 20, maximal 50)
H&R Coil-Overs
To Fit : Saab 9-5 Saloon & Estate 1997 onwards.
The Coil-overs are adjustable on car within the following parameters:
Front Axle 30mm to 60mm
Rear Axle 20mm to 50mm
H&R Coil-Overs do a perfect job over their lifespan without deterioration - no foaming, no fading. Of course carefully developed and selected high quality H&R-springs are included.
TUV Approved
PFS Price: €1,333.22
Die Frage ist hier, ob das nicht etwas heftig und vor allem nicht etwas zu hart ist. Hat jemand Erfahrungen mit diesem Fahrwerk im 9-5?
Zum anderen kann man natürlich auch gewöhnliche H&R Federn kaufen, welche den Wagen auf beiden Achsen ca. 30 mm absenken. Mit den Seriendämpfern wird der Wagen dann wohl etwas unterfedert sein, was zum typischen Hoppeln führen kann. Richtig?
Alternativ zu den H&R-Federn gibts noch die von Abbott, welche mir persönlich etwas mehr zusagen.
Our design goal for suspension systems, is to always improve roadholding and handling, but without reduction in ride quality and comfort.
Our springs are designed in house using our own cars so that we do not just test the efficiency of our springs, we are also able to sample their daily "livability". This puts us in a better position than any other tuner to make decisive choices of spring rates, especially considering the quality of the roads local to Abbott Racing. It is fair to say our springs are tested almost to destruction.
When we have a spring rate we are happy with, the springs are production made in Sheffield, England, by a specialist spring manufacturer. They are then Powder-coated for corrosion protection.
Fitted, our springs lower the car by 30mm (approx. 1") and are nominally 20% stiffer than standard.
Our springs come with a five year warranty.
361.360 EUR
Die Federn müsste man also noch mit Dämpfern ergänzen, da kommen KONI oder BILSTEIN in Betracht.
Nun gibts aber (leider) noch von KONI, EIBACH und BILSTEIN komplette Sets...
Eibach Pro-System suspension kit consisting of 4 Pro-dampers and 4 Pro-kit springs
To fit: Saab 9-5 Estate 1998 to 2001
Pro-Dampers
Successful compromise between a sporty look and comfort with maximum traction
Distinctly reduced lateral rolling of the vehicle
Harmonious handling through optimal tuning between Eibach Spring systems and the Pro-Damper
Increased feeling of safety in all driving situations
Two years warranty on Pro-dampers
Pro-Kit springs lowers the car by 30mm
A sporty look by lowering the vehicle
A progressively firmer spring characteristic with increased spring compression
Secure driving dynamics
Less lateral rollling and diminished spring compression during acceleration
High quality corrosion protection
TUV tested quality, produced in compliance with ISO/TS 16949
5 year warranty
PFS Price: €886.77
Bilstein Sprintline kit
To fit: Saab 9-5 Saloon 1998 to 2001 (does not fit 3.0 V6 model)
Consists of four Bilstein high performance Sprint shock absorbers and four lowering springs.
Lowers the car by 30mm.
PFS Price: €743.39
und
Koni Equipped Sports Suspension Kit
To Fit: Saab 9-5 1998 to 2001
Kit consists of:
4 Fully adjustable Yellow Koni Sport Dampers
4 Sports Lowering Springs
4 uprated Powerflex Bump Stops
Lowers the car by between 30mm and 35mm
PFS Price: €614.28
So, nun bitte ich um Meinungen und Erfahrungen :)
Dankeschön ;-)