9. Februar 20169 j Hier noch die DIY Loesung, damit sie nicht verloren geht. Quelle: http://forum.alfa145.com/index.php?showtopic=22853 How works the sensors in a motor twin spark? There are two sensors in the motor, a magnetic pickup, similar a electric guitar pickup called crank sensor, and a hall effect sensor called the phase sensor. The crank sensor let the computer count the theet and the phase sensor gives the zero position, boths to synchronize the sparks and injectors time. When crank sensor fails, the computer can't count (the motor can't start), but when the phase sensor fails (frecuently due to dirt in movement) the motor still runing and starting with the broken sensor until you disconnect the battery, and the computer losses the zero position value, the computer can't obtain again the value as the sensor don't work. Then you think a lot of others things because the motor was starting fine! Well, the phase sensor is expensive (at least here), but you can repairit with a economic component, a low cost hall effect sensor (less than $2), TLE4905 (could be even betrer: TLE 4924C http://www.infineon.com/dgdl/TLE4924C_pb.pdf?fileId=db3a304332ae7b090132af75a28d013c) You have to weld with stain the three wires to the three pins. Figure shows how to connect. Then you must to fixit with epoxy, insert a plastic piece to let the space like original one, and remove when epoxy is hard. You can paint the plastic with oil to easy removement. Then you can remove the excess of epoxy with sandpaper. Install and assemble. Pictures shows how was rebuilt. A piece of wire was used to fix the small component in the correct position when the epoxy was soft. The motor start, at last after a month! With this sensor: Bearbeitet 9. Februar 20169 j von targa
9. Februar 20169 j Vielen Dank Euch allen. Ich werde mir das Reichelt Teil schicken lassen, aber erst einbauen, wenn der aktuelle, der auch nur 2 Jahre gehalten hat, wieder defekt ist. Die Alfa Lösung lasse ich mal aus. Mein erster Sensor war das Original und schaffte immerhin 23 Jahre. Ich hoffe mal, der Trend setzt sich hier nicht fort :-) Noch einige Infos zum Ausbau: 1. Ich hatte die Wasserpumpenscheibe abgebaut und von oben gearbeitet. 2. Ein gerader 27. Mutterschlüssel (BJ 91, B212) passte gut. Fuer Nuss war nicht genug Platz. 3. Ich hatte den Schlüssel mit 2 Rohren verlängert, die auf dem Luftfilter lagen und kurz den Anlasser betätigt (vielen Dank für den Tip). Vorher hatte ich den Stecker am anderen Kabelende des Sensors gezogen: dann springt er auch nicht an. Der erste Aus-und Einbau hat mich 4 Stunden gekostet, inklusive Toolverlängerung. Ich hatte versucht, den Sensor nur zu säubern. Aber das hat wohl keinen Sinn. Der zweite Wechsel dauerte dann 60 Minuten + 15 Minuten climpen und schlauchschrumpfen. Wenn man weiss wie es geht, ist die Reparatur selbst für jemand wie mich mit wenig Erfahrung kein großes Problem. Viele Grüße HHG
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