900 - schon besichtigt? Empfehlung ja/nein

Ein 84er hat keine Seitenblinker.

Und keine Embleme (Haube, Heckklappe, Lenkradprallplatte). Also ein 1986er, oder nachträglich geändert - was das Auto nicht besser oder schlechter macht. Der löst Begehrlichkeiten aus, und sieht sehr sauber aus dafür, dass er seit fünf Jahren steht.

Als 86er fänd ich ihn persönlich eh noch interessanter. Nur Distanz und Risiko stehen dem etwas entgegen.. :smile:
Distanz ist ein Problem, vor allem bei einem nicht fahrbereiten Auto. Da braucht man schon einen Autotransporter.
Aber ein großes Risiko sehe ich nicht bei dem Verhandlungspreis, vorausgesetzt der Verkäufer ist kooperativ und schickt reichlich Bilder vorab.

Distanz ist ein Problem, vor allem bei einem nicht fahrbereiten Auto. Da braucht man schon einen Autotransporter.
Aber ein großes Risiko sehe ich nicht bei dem Verhandlungspreis, vorausgesetzt der Verkäufer ist kooperativ und schickt reichlich Bilder vorab.

Und man kann die Sprache sprechen und schreiben.

Das erleichtert die Sache ungemein.

Aha

Mit resten eines Cabrio Spoiler??
:confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:
... wenn man sich die Anzeige so durchliest (1. Hd. aus Schweden, nur 177k km, kein Rost etc.) verstehe ich nicht wie man ein Auto so vergewaltigen kann. asdf
Den Spoiler habe ich irgendwo auch schon mal so gesehen - es fällt mir auch schwer zu glauben, dass der orig. sein soll.

Lieber ehrlichen und sichtbaren Rost als eine krampfhaft verschwiegene, aber offensichtlich erfolgte Neulackierung.
Dennoch, der Rat-Look ist nicht mein Ding. Da gibt es ja nichts mehr zu polieren... :tongue:

Auf die Schnelle finde ich gerade kein Katalogbild zu dem Spoiler.
Im Gegensatz zur Aussage des Verkäufers war der Spoiler Anfang der 80er auch in D als Saab-Zubehör erhältlich (laut Preisliste '81 DM 331,-). Ist aber bei dem "Saab 900 Rat Rod falsch montiert. Er sollte in der Verlängerung der Sidevents viel waagerechter verlaufen. Dann sieht es auch deutlich besser aus.

Der softe umgebaute Heuschmidt Turbo steigt und fällt auch vom Preis.

http://ww3.autoscout24.de/classified/285098860?asrc=st|as

Stand mal ursprünglich in Schleswig Holstein nach seinerzeitiger korrospondenz mit den Vorbesitzer

"Kann ich auch nicht viel zu sagen.
Wo ich mir den Saab jetzt so angesehen habe, sollte je nach Anspruch folgendes gemacht werden:
Türen unten Rost, Radkästen hinten ein wenig Rost, Radkästen hinten innen kann auch wieder was sein.
Unten kann ich nicht beurteilen.
Himmel muß je nach Anspruch gemacht werden.
Alles technische funktioniert bis jetzt einwandfrei und der Wagen fährt klasse.
Wenn Zeit da ist und Fachkenntnis kann man ein schönes Auto draus machen, ansonsten hat man ein prima Ersatzteillager, wo alles funktioniert für wenig Geld."

Bin ich dann doch keine 500km gefahren um mir den Wagen anzuschauen.

Der jetzige VK hat noch bei Kleinanzeigen einen Sauger der vakant ist. Weiß grad nicht ob 8 oder 16V, ist auch nicht wichtig.

Sieht ordentlich aus, aber bei diesen Preisen solltest Du keinen Top-Zustand erwarten.

Das sieht man nur eingeloggt.
  • Beste forummers,

Vandaag heb ik het besluit genomen om mijn 900 classic project stop te zetten.
    De 900 classic expert waarmee ik de perfecte 900 ging opbouwen is helaas vorige week omgekomen in een auto-ongeval.

Het plan was om mijn roestige, maar trouwe en goed uitgeruste 900 MY'92 compleet over te bouwen op een perfect chassis, nieuw geverfd en uitgevoerd met een aerokit.
    Eventueel zelfs een T5 conversie uit te voeren.
    Dus heb ik me over de jaren het volgende verzameld:

1) Een perfect roestvrij chassis van een 3-deurs 900 uit MY'93.
    2) Een kraakvrij dashboard met elektrische spiegels.
    3) Een complete Aerokit zonder beschadigingen.
    4) Elektrisch zetels uit 9000
    5) Stuur en pook in leer
    6) Rode APC 9000

We waren begonnen met de auto te strippen, schoon te maken om hem dan opnieuw te verven, het grote voordeel van een perfect chassis = geen laswerk!
    Daarna gingen we hem behandelen met Dinitrol en tenslotte alle goodies van mijn huidige classis, inclusief motor, overbouwen.
    Omdat het project pas ten vroegste tegen 2018 moest klaar zijn (dan wordt ie juist 25j en oldtimer) zijn we 2j geleden gestopt juist voor het uithalen van de motor en is het chassis droog gestockeerd geweest.

Helaas zie ik het nu niet meer zitten om er aan verder te doen, ookal omdat ik tevreden ben met de andere Saabjes in mijn collectie.
    Mijn huidige 900 classic is trouwens veel kraniger als ik dacht en blijft ook gewoon mooi rijden...al is de roestduivel wel aan het winnen

Ik wil nu plaats maken en het 900 chassis mag weg! Maar alleen aan een Saabliefhebber.
    De auto heeft Nederlandse papieren en is werkelijk geheel roestvrij.
    Ik heb er nog juist foto's van kunnen maken voordat de zon onderging, dus ik hoop dat je kan zien wat ik bedoel met een echt supergoed chassis.
    Er zitten ook nergens deukjes in.
    De motorkap is ook roestvrij, maar komt volgens mij van een cabrio of ouder type 900? want die lijkt precies 1 cm te kort te zijn?

Hier zijn enkele foto's die ik gisteren genomen heb:

spacer.gif
    1k0.jpg
    spacer.gif
    1k0.jpg

spacer.gif
    1k0.jpg

spacer.gif
    1k0.jpg

spacer.gif

spacer.gif

1k0.jpg
    spacer.gif

spacer.gif

1k0.jpg

spacer.gif

spacer.gif

spacer.gif

1k0.jpg

Ik ben wel vergeten foto's te nemen van de kofferophanging en onder de achterste zetels / wielkasten, maar je kan het al raden...ook hier geen roest!

Het zou echt zonde zijn als dit perfect chassis naar de sloop zou moeten gaan, het is de ideale basis voor een restauratie!
    Mocht het niet zover komen, dan kan hij natuurlijk nog altijd dienen om andere 900's te redden.

De auto is trouwens goed rijdend weggezet geweest met een gezonde motor die 270.000 km heeft gelopen, 2.0i 16V. Bij zijn laatste rit zelfs nog eens 180 km/h op de teller aangetikt!
    Het enigste mankement dat hij had was een lekke stuurbekrachtiging.

Geïnteresseerden moeten hem wel zelf komen halen op een sleepwagen, aangezien hij deels gestript en gedemonteerd is. Hij rolt en stuurt nog wel!

Voor 300€...chassis met alle ruiten, ophanging, remmen en motor + stoffen interieur
    Voor 500€...inclusief 4 rechte en onbeschadigde sunburstvelgen erbij met goede banden.
    Voor 600€...inclusief kraakvrij dashboard
    ...Or make me an offer I can't refuse!
    Een combinatie tussen de 3 mag ook

Veel van de onderdelen zijn reeds verkocht om andere 900's voor te helpen uiteraard.

Ik hoop echt van harte deze mooie 900 ooit te mogen terugzien op een Saabmeeting!

Es reist nicht ab in den letzten Tagen. Wieder ein Turbo, auch in Bayern der etwas liebe, geschick und ein Schweißgerät brauch.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/saab-900-t16-s-als-teiletraeger/428091425-216-7619

Er existiert also noch komplett, das find' ich gut.
Das ist der, der August 2015 von den langjährigen Eignern, die ihn seit Anfang der '90er hatten, verkauft wurde. Ich fänd's schön, wenn der auch weiterhin zusammenbliebe.

1990 900 16S Fürstenfeldbruck mobile frei.jpg

Zurück
Oben