En av fem tredörrars akaciagröna Saab 900 Turbo -79 kvar i Sverige enligt Transportstyrelsen. 1979 var första modellåret för 900 samt enda året med de enkla bakljusen från 99 CC. Bilen registrerades i april -79 och har sex ägare totalt. Bilen var ursprungligen ämnad för USA-export men blev kvar i Sverige. Första ägaren 79-82 var Saabfabriken i Trollhättan där bilen först användes som fotoobjekt och sedan som testbänk under utvecklingen av H-motorn. Efter ett kort mellanägande av Saab-ANA köptes bilen ut av Lars-Olov Olson, en av pionjärerna på Saab sedan tidigt 50-tal. Lars-Olov ägde bilen fram till 1985 då den såldes vidare utanför Saab-sfären och bilen har sedan dess haft tre ägare. Lars-Olov var f ö kvar på Saab fram till pensionen 1989 och hann med en hel del under årens lopp, bl a projektledde han Saab Sonett I och ansvarade för rallysatsningen back in the days. Bilen har i skrivande stund rullat drygt 14000 mil varav ca 1000 sedan 1992 enligt tidigare besiktningsprotokoll. Den uppmärksamme ser att bilen exteriört inte är helt enligt 79-specifikationen. Detta p g a att Lars-Olov Olson såg till att bilen fick senaste kofångarna och sidolisterna i samband med vidareförsäljningen 1985. Bilens exteriör var sannolikt rätt medfaren efter tiden som testbänk och bilen lackerades om i samma veva. Bilen är rostfri och i ett bevarat originalskick utifrån historiken ovan, mycket tack vare att den tidigt slutade användas vintertid. Bilen är begåvad med den nyutvecklade H-motorn och har så varit ända sedan fabrikstiden. Klarlack och innertak behöver ses över, helst med hänsyn till historiken och utan nyskicksambitioner kan jag tycka. Bilen fick en professionell mekanisk genomgång 2016-17 av motor, instrument, värme/ventilation, styrning, bromsar och bränslesystem. Bilen underkändes på besiktningen 2021 p g a en bromsslang och tändningslåsets funktion vilka åtgärdades omgående. Nu alltså godkänd. Jag köpte bilen osedd 2004. Bilens historik var i stora drag okänd för mig fram till 2017 då jag fick kopior på gamla myndighetsdokument. Efter det hade jag lite sporadisk kontakt med Peter Böckström på Saab-museet samt med köparen av bilen 1985 och fick några ytterligare pusselbitar. Det är fullt möjligt att det går att gräva mer i bilens historia, jag har inte varit speciellt ihärdig. Pris: 175 000 eller bästa bud.* Annonsen kommer ligga kvar i några veckor om inget exceptionellt inträffar. Om inget avslut är i sikte i slutet av sommaren så säljs bilen på auktion. Visning kan ske i augusti. Några fler bilder plus film kan skickas efter mailkontakt. *Ett undantag; om den forne Saab-intressenten CvK bestämmer sig för att bygga en akaciagrön bil med grön plyschklädsel så är jag beredd att ge honom bilen som ett glatt tillrop.